تجویز داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی پیش از تشخیص دیابت نوع 2 رایج است

 30سپتامبر 2021- بر اساس تحقیقات جدید ارائه شده در کنفرانس انجمن اروپایی مطالعه دیابت(EASD) ، تقریباً از هر ده فرد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) در اسکاتلند، پیش از تشخیص دیابت، برای 3 نفر داروهای ضد افسردگی تجویز شده است.

در این مطالعه، خانم شارلوت گرین، پروفسور سارا وایلد و همکارانش در دانشگاه ادینبورگ انگلستان، همچنین نشان دادند که از هر ده نفر قبل از تشخیصT2D ، برای یک نفر داروهای ضد روان پریشی تجویز شده است.

هدف از این مطالعه، ارائه ی اطلاعات مربوط به الگوهای تجویز داروهای ضدافسردگی و ضد روان پریشی قبل از تشخیص دیابت بود. این مطالعه بخشی از یک تحقیق گسترده تر است که هدف آن بررسی تغییر الگوهای تجویز این داروها در افراد مبتلا به دیابت در طول زمان است و آیا این داروها بر خطر عوارض در افراد مبتلا به دیابت تأثیر می گذارند یا خیر.

در این مطالعه از مجموعه داده هایSCI-Diabetes  در اسکاتلند، که شامل اطلاعات تقریباً همه بیماران مبتلا به دیابت در این کشور است، برای ارائه اطلاعات در مورد شیوع و الگوهای تجویز داروهای ضدافسردگی و ضد روان پریشی در چهار سال قبل از تشخیص T2D در 266،186 بزرگسال استفاده شد. تجزیه و تحلیل این داده ها نشان داد که برای 22.5 درصد از این افراد داروهای ضد افسردگی، برای 5.3 درصد از آنها داروهای ضد روان پریشی و برای 6.6 درصد از این افراد هم داروهای ضد افسردگی و هم داروهای ضد روان پریشی تجویز شده بود (ارقام قابل مقایسه برای عموم مردم در دسترس نیست.)

از میان داروهای ضد افسردگی تجویز شده، برای 32.9 درصد داروهای مهار کننده ی بازجذب انتخابی سروتونین(SSRI) ، برای 30.5 درصد داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و برای 9.9 درصد نوع دیگری از داروهای ضدافسردگی و برای 28.6 درصد باقیمانده بیش از یک نوع داروی ضدافسردگی تجویز شده بود.

از میان داروهای ضد روان پریشی تجویز شده، برای 80.4 درصد یکی از داروهای نسل اول، برای  14.2 درصد یکی از داروهای نسل دوم و برای 5.5 درصد بیش از یک نوع از داروهای ضد روان پریشی تجویز شده بود.

در میان گروهی که داروهای ضدافسردگی و یا داروهای ضد روان پریشی دریافت کرده بودند، زنان بیشتری وجود داشت. آنها همچنین بیشتر در مناطقی با محرومیت اجتماعی - اقتصادی زندگی می کردند، در حال حاضر سیگاری، چاق و دارای فشار خون بالا و کلسترول بالا بودند.

بستری شدن در بیمارستان برای اختلالات روانپزشکی نیز بیشتر در گروهی که داروهای ضدافسردگی یا داروهای ضد روان پریشی برایشان تجویز شده بود، مشاهده شد.

نویسندگان این مطالعه گفتند: در حالی که مشخص نیست چرا تجویز این داروها قبل از تشخیص T2D رایج است، تصور می شود که بیماریهای روانی به دلایل متعددی خطر ابتلا بهT2D را افزایش می دهند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری های روانی بیشتر از افرادی که بیماری روانی ندارند، دارای رژیم غذایی نامناسب، از نظر جسمی غیر فعال، متمایل به کشیدن سیگار و سوء مصرف الکل هستند. آنها همچنین بیشتر در مناطقی با محرومیت اجتماعی اقتصادی زندگی می کنند، که همه آنها با خطر بالایT2D ، همراه است.

خانم گرین، افزود: علاوه بر این، تصور می شود که برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی، مستقل از بیماری روانی، عوامل خطر مرتبط با توسعه دیابت نوع 2 ، از جمله اضافه وزن را افزایش می دهند. با این حال، به تحقیقات بیشتری برای بررسی الگوهای تجویز پس از تشخیص دیابت و تعیین اینکه آیا استفاده از این داروها بر خطر عوارض دیابت از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و رتینوپاتی تأثیر می گذارد، نیاز داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-prescription-antidepressant-antipsychotic-drugs-common.html